Tοποθέτηση στην ολομέλεια για το σ/ν του Υπουργείου Υποδομών κ Μεταφορών “Ρυθμίσεις των μεταφορών και άλλες διατάξεις”

23 ΜΑΡ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Το παρόν σχέδιο νόμου έρχεται να βάλει τάξη σε εκκρεμότητες πολλών
ετών στο χώρο των μεταφορών. Στοχεύει στη δημιουργία ενός υγιούς
τοπίου με απόλυτο σεβασμό στους πραγματικούς επαγγελματίες, θέσπιση
κανόνων διαφάνειας στις νέες τεχνολογίες του κλάδου των μεταφορών,
ενώ παράλληλα υπάρχουν διατάξεις που εκσυγχρονίζουν το πλαίσιο
λειτουργίας αλλά και προάγουν την οδική ασφάλεια.
Το σχέδιο νόμου που έχουμε μπροστά μας είναι προϊόν Διαβούλευσης
και εξαντλητικού διαλόγου με όλους τους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι
στην πλειονότητα τους τοποθετήθηκαν με θετικά λόγια στις επιτροπές.
Και εδώ επιτρέψτε μου μια παρένθεση. Ψεύδεστε κύριοι της
αντιπολίτευσης ότι οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί που είναι
συμβεβλημένοι στην πλατφόρμα τύπου ΤΑΧΙΒΕΑΤ, ότι αντίκεινται στο
Νομοσχέδιο. Έχω εδώ ανακοίνωσή τους που την καταθέτω στα πρακτικά
που εκφράζει την στήριξη του στο σωματείο ΣΑΤΑ και στο νομοσχέδιο
το σημερινό. Το καταθέτω στα πρακτικά.
Είναι επίσης ένα τρανό παράδειγμα για το πώς αντιλαμβανόμαστε εμείς
τον υγιή ανταγωνισμό, την βιώσιμη επιχειρηματικότητα και την εξέλιξη
των μεταφορών και πως τοποθετείται η αντιπολίτευση πάνω σε αυτά τα
ζητήματα. Και εδώ, επιτρέψτε μου, συγκρούονται 2 διαφορετικοί κόσμοι
με σαφείς διαχωριστικές.
Κατ’ αρχήν να ξεκαθαρίσουμε κάτι γιατί σκοπίμως έχει δημιουργηθεί
σύγχυση για τα άρθρα 12 και 13: Δεν καταργούμε ούτε την Uber ούτε
την ΤaxiBeat ούτε καμία άλλη εταιρία ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης.
Πριν καν βγει το τελικό Ν/Σ στη διαβούλευση, ένας ολόκληρος
μηχανισμός προπαγάνδας με κανάλια, έντυπα, τις ίδιες τις πολυεθνικές
αλλά και κυρίως με την υποστήριξη του πολιτικού φορέα τους, της Νέας
Δημοκρατίας, διέδιδαν ότι καταργούμε τις νέες τεχνολογίες, τον
εκμοντερνισμό των application, διώχνουμε τις καινοτόμες επιχειρήσεις.
Ψευδές απολύτως: Φαίνεται είναι μεγάλα τα διαφημιστικά πακέτα και το
lobbying των εταιρειών που θέλουν να κάνουν ό,τι θέλουν σε μια αγορά
ώστε να αυξάνουν τα κέρδη τους.
Τι κάνουμε λοιπόν: Ρύθμιση και καθαροί κανόνες ενός ξεχαρβαλωμένου
τοπίου, που με πολλά παραθυράκια στους προϋπάρχοντες νόμους
καταστρατηγούταν η κείμενη νομοθεσία που διέπει τις μεταφορές. Τι

γινόταν έως σήμερα? Αντί να έχουν ως κύρια οικονομική δραστηριότητα
την διαμεσολάβηση, δλδ να βρίσκουν πελάτες για τους οδηγούς ταξί που
θα ήταν θεμιτό και το κάνουν πολλές εταιρείες, χαμήλωναν τις τιμές της
κούρσας δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό. Πως? Απλά
φοροδιέφευγαν , δεν πλήρωναν φράγκο σε φορολογία εισοδήματος στη
χώρα, και εν μέσω capital control έδιναν μαύρα χρήματα ως επιστροφές
ή επιδότηση στους συμβεβλημένους οδηγούς ταξί για να έχουν
χαμηλότερες τιμές. Και μάλιστα όπως αποδείχτηκε στις επιτροπές τα
λεφτά αυτά έρχονταν από φορολογικούς παραδείσους! Μάλιστα
συγκεκριμένη εταιρεία, η TaxiBeat έχει κάποιες offshore στο
μετοχολόγιο της, που σύμφωνα με δημοσιεύματα της Νέας Σελίδας ,που
ακόμα να διαψευστούν από την ΝΔ, μια εξ’αυτών είναι η Endeavor
Greece. Και ρωτάμε: Συμμετέχει στην Εndeavor μέλος της οικογένειας
Μητσοτάκη ναι ή όχι? Είναι μείζον θέμα ηθικό και πολιτικό ναι ή όχι?
Για εμάς είναι.
Τι παρακολουθήσαμε ολόκληρο όμως, το προηγούμενο διάστημα; Μια
ΝΔ όπου με διάφορα στελέχη της, βγήκε ανοιχτά, όχι απλά να
υποστηρίξει την UBER, αλλά στην ουσία να επικροτήσει ένα δαιδαλώδες
σύστημα φοροαποφυγής, που χτυπάει ευθέως τον ανταγωνισμό με
αθέμιτες πρακτικές, και οδηγεί χιλιάδες επαγγελματίες οδηγούς και
ιδιοκτήτες ταξί στην ανεργία και την απόγνωση.
Τι κάνουμε εμείς λοιπόν: Βάζουμε κανόνες ίσους για όλους: Όλες οι
εταιρείες θα φορολογούνται με τους ελληνικούς νόμους, θα έχουν έδρα
και θα αδειοδοτούνται στην Ελλάδα, θα δίνουν άλλη απόδειξη στον
πελάτη και άλλη στον αυτοκινητιστή αν κάνουν απλή διαμεσολάβηση.
Αν κάνουν και μεταφορικό έργο με μίσθωση ιδιωτικών επιβατικών θα
υποβάλλονται και σε επιπλέον κανόνες διαφάνειας. Δεν τους διώχνουμε
απλά δεν θα ασυδοτούν. Εκτός αν προϋπόθεση για να επιχειρούν στη
χώρα μας είναι να κάνουν ότι θέλουν. Λυπάμαι αλλά ούτε η Ευρωπαϊκή
νομoθεσία τους το επιτρέπει όσο lobying και να κάνουν με την νεολαία
του ΕΛΚ!
Και ένα τελευταίο όσο αφορά αυτές τις εταιρείες, το οποίο θεωρώ και το
πιο σημαντικό απ’ όλα . Οι νέες ψηφιακές πλατφόρμες παντός είδους
είναι μια μεγάλη πρόοδος της τεχνολογίας και σημαντικό εργαλείο, αλλά
πίσω από αυτό το τυράκι υπάρχει και μια κολοσσιαία φάκα με μεγάλα
οικονομικά συμφέροντα: Αφορά το ζήτημα της διαχείρισης των

ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων από ψηφιακές εταιρείες, του
εθελούσιου ή μη «φακελώματος» των πολιτών όσον αφορά προτιμήσεις,
καταναλωτικές συνήθειες, πολιτικές απόψεις κτλπ κτλπ και πως αυτά
μπορούν να πωληθούν σε εταιρείες ή πρόσωπα, ώστε να χειραγωγήσουν
τις μάζες. Είτε ως προς το τι θα καταναλώσουν με μια στοχευμένη
διαφήμιση, είτε ακόμα και μανιπουλάροντας τις πολιτικές επιλογές τους.
Επικαλούμαι εδώ ένα παγκόσμιο σκάνδαλο που είναι επίκαιρο:

Προσφάτως κατηγορήθηκε η εταιρεία facebook για διαρροή
προσωπικών δεδομένων 50εκ χρηστών στην εταιρεία Cambridge
Analytica, η οποία εν αγνοία των χρηστών, ελέγχεται ότι συνέλεξε και
επεξεργάστηκε δεδομένα χρηστών, όπως τα likes, οι φίλοι, «αθώα quiz»
κλπ και σε συνεργασία με συμπεριφορικούς επιστήμονες τους
βομβάρδιζε στο χρονολόγιο τους με στοχευμένα πολιτικά μηνύματα και
διαφημίσεις. Το σκάνδαλο ερευνάται από τις Αμερικανικές αρχές γιατί
πιθανόν να επηρέασε τις Αμερικάνικες εκλογές ενώ ανάλογες έρευνες
διεξάγουν Αγγλία και Ευρωπαϊκή Ένωση. To παραπάνω φαινόμενο
ονομάζεται data mining, αποτελεί την κρυφή υπεραξία αυτών των
ψηφιακών εφαρμογών και μεγάλη πηγή εσόδων τους. Όπως
καταλαβαίνετε εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους τόσο για την δημοκρατία
και την ελευθερία στην εποχή της 4 ης βιομηχανικής επανάστασης αλλά
γεννά και ζητήματα ηθικής της επιστήμης. Νομίζω όλες οι πολιτικές
δυνάμεις πρέπει να σκύψουν με σοβαρότητα πάνω στο ζήτημα αυτό.
Γιατί τα λέω αυτά: Θέλω να συγχαρώ την πολιτική ηγεσία του
ΥΠΟΜΕΔΙ, που εγκαίρως έχουν αναγνώσει το ζήτημα αυτό και εισάγουν
στο αρ 12 $ γ’ την έγκριση και την αδειοδότησης της Αρχής Προστασίας
Προσωπικών δεδομένων για το αν αυτά κρατούνται και
χρησιμοποιούνται από εταιρείες διαμεσολάβησης και σε περίπτωση
παράβασης προβλέπει και ποινές αφαίρεσης άδειας.
Όπως καταλαβαίνετε οι εταιρίες αυτές ξέρουν και που μένουμε, και τις
προτιμήσεις μας, και τα στοιχεία της κάρτας μας κλπ και αυτό αποτελεί
ένα μεγάλο άυλο κεφάλαιο. Δεν ξέρω, αλλά επειδή πολλά έχουν δει τα
μάτια μας, μήπως γι’ αυτό η taxibeat πουλήθηκε στην γερμανική Daimler
έναντι 43εκ ενώ παρουσιάζει από το 11 ως το 16 ζημιές και τζίρο μερικά
εκατομμύρια? Απορία θέτω προς προβληματισμό και ,γιατί όχι, και
έρευνα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το πώς αντιλαμβάνεστε εσείς την επιχειρηματικότητα σε συνάρτηση με
το δημόσιο συμφέρον, και τα εργασιακά δικαιώματα είναι απολύτως
ξεκάθαρο από τις πολιτικές που ακολουθήσατε. Το ίδιο ισχύει και για
εμάς και τις πράξεις μας. Ας συγκριθούμε λοιπόν: Δύο μόλις μέρες
έχουν περάσει από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου
για το κόστος των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων. Εκεί φαίνεται πόσο
μας στοίχισαν οι παλαιοκομματικές πρακτικές, οι συμβάσεις της ΝΔ, οι
αναθεωρήσεις, οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων.
Πληρώσαμε σχεδόν 40% παραπάνω 3 δρόμους για σχεδόν μισό φυσικό
αντικείμενο. Και μάλιστα κάνατε και εικονικά εγκαίνια επανέναρξης
των έργων με άδεια εργοτάξια και νοικιασμένα μηχανήματα
Κι όμως υπήρξαν φωνές από τη ΝΔ που είχαν το θράσος να μας
κατηγορήσουν για πανωπροίκια, ενώ είναι γνωστό σε όλους ότι οι
διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων ήταν πάνω από 1,2 δισ. και με την
διαπραγμάτευση που πέτυχε η ελληνική κυβέρνηση κερδήθηκαν 764
εκατομμύρια. Και φυσικά τα έργα ολοκληρώθηκαν πριν το
χρονοδιάγραμμά τους και αυτό είναι μια πραγματικότητα που βλέπει ο
ελληνικός λαός. Θα συνιστούσα να είστε πιο προσεκτικοί με τα θέματα
που σηκώνετε για αντιπολίτευση γιατί βάζετε συνεχώς αυτογκόλ!
Τέλος, αυτό που κάνει το Υπουργείο με το παρόν σχέδιο νόμου είναι να
ρυθμίσει το πλαίσιο λειτουργίας των μεταφορών, θεσπίζει κανόνες
ισονομίας ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ διατηρώντας την
ευελιξία, σέβεται την οδική ασφάλεια και τη δημόσια υγεία με μια σειρά
διατάξεις όπως η κυκλοφορία των τετρατρόχων χωρίς δίπλωμα σε
μικρούς και στενούς δρόμους που ήταν μια γκρίζα ζώνη, δωράκι στον
κλάδο. Με μεταβατική διάταξη θα θεσμοθετηθεί μαζί με τους ΟΤΑ νέο
θεσμικό πλαίσιο.
Όσον αφορά τον νέο ΚΟΚ. Πλέον ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί
εύκολα ποιες παραβάσεις είναι χαμηλής, μεσαίας και υψηλής
επικινδυνότητας ώστε να πάψει ο εισπρακτικός χαρακτήρας των
προστίμων αλλά να λειτουργήσει προληπτικά και κατασταλτικά απέναντι
στους παραβάτες. Τα πρόστιμα πάντως γενικά μειώνονται 50% εκτός από

τα βαριά όπως οδηγία υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση κόκκινου
κλπ.
Για όλα όσα ανέφερα, θεωρώ ότι το παρόν σχέδιο νόμου φέρνει μια
τομή στο πεδίο των μεταφορών που πρέπει να γίνει, και είμαι ευτυχής
που το αρμόδιο Υπουργείο και η Κυβέρνηση αποδεικνύουν πως έχουν τη
βούληση να προχωρήσουν με γοργό βηματισμό προς την σωστή
κατεύθυνση.
Ευχαριστώ