Ερώτηση στη Βουλή: Καμία ουσιαστική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τις υψηλές τιμές κινητής εν μέσω πρωτοφανούς αντιπαράθεσης μεταξύ Ανεξάρτητων Αρχών

19 ΙΟΥΝ

Ερώτηση κατέθεσαν 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ψηφιακής Πολιτικής Μάριου Κάτση, σχετικά με τις υψηλές τιμές κινητής τηλεφωνίας και internet, οι οποίες προκάλεσαν πρόσφατα μια πρωτοφανή δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ δυο Ανεξάρτητων Αρχών, την Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), με τους συναρμόδιους Υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Ανάπτυξης στο ρόλο του απλού παρατηρητή. Αφορμή της αντιπαράθεσης ήταν μελέτη/έρευνα που δημοσιεύθηκε από την ΕΑ και εμφανίζει την Ελλάδα ως μια από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις τιμές δεδομένων (MegaBytes) κινητής τηλεφωνίας, ανεξαρτήτως φόρων, γεγονός που αποδίδεται στο κλειστό ολιγοπώλιο των 3 εταιρειών κινητής τηλεφωνίας. Επίσης, ότι η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τις εταιρείες τον Δεκέμβριο 2019 για το θέμα των υψηλών τιμών, δεν είχε ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, με τη μελέτη της ΕΑ διαφώνησε δημόσια η ΕΕΤΤ, όπως έκαναν και εταιρείες κινητής, παρόλο που παρόμοια αποτελέσματα, υψηλών τιμών και χαμηλού ανταγωνισμού της χώρας στην κινητή τηλεφωνία και internet, δείχνουν και σχετικές εκθέσεις της Κομισιόν μέχρι πολύ πρόσφατα.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν ότι η δημόσια αντιπαράθεση Ανεξαρτήτων Αρχών και εταιρειών, είναι μια εικόνα που δεν μαρτυρά αγορά σε ομαλή λειτουργία. Η κατάσταση αυτή έρχεται να συμπληρώσει τους ατυχείς και επικοινωνιακούς, χωρίς ουσία, χειρισμούς της κυβέρνησης όσον αφορά το ζήτημα της ακριβής πρόσβασης στις τηλεπικοινωνίες, το οποίο έγινε ακόμα περισσότερο αισθητό εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι, παρόλο που ο Πρωθυπουργός έχει παραδεχθεί δημόσια ότι οι τιμές είναι υψηλές και αυτό αποτελεί εμπόδιο για το ψηφιακό άλμα που πρέπει να κάνει η χώρα μας, ελάχιστες πρωτοβουλίες με πενιχρά έως μηδαμινά αποτελέσματα έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την βελτίωση του ανταγωνισμού στην αγορά, προς όφελος των καταναλωτών. Και αυτό διότι οι τιμές δεν προκύπτουν από παραινέσεις στις εταιρείες, αλλά από ρυθμιστικές παρεμβάσεις, όπως π.χ. η πολύ σημαντική απόφαση που έλαβε η ΕΕΤΤ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 2018 για την εισαγωγή επιπλέον εικονικών παρόχων στην αγορά κινητής, που αναμένεται να αυξήσει τον ανταγωνισμό και να μειώσει τις τιμές. Σημειώνεται, ότι και η μελέτη της ΕΑ αναφέρει ότι η μείωση των τιμών έχει μεγάλες πιθανότητες να επιτευχθεί από την είσοδο μιας 4ης εταιρείας στην εγχώρια αγορά. Πρόσφατα, υπεγράφη μια τέτοια συμφωνία εισόδου 4ης εταιρείας, με βάση την απόφαση της ΕΕΤΤ του 2018.

Αλλά ακόμα και μέσα στην πανδημία του κορονοϊού, όπου, για λόγους κοινωνικούς και υγειονομικούς, υπήρξε μεγάλη ανάγκη απρόσκοπτης πρόσβασης όλων των πολιτών στις τηλεπικοινωνίες ανεξαρτήτως οικονομικών δυνατοτήτων, η κυβέρνηση έκανε ελάχιστα και αρκέστηκε σε επικοινωνιακές παραινέσεις προς τις εταιρείες μόνο για προσφορές, χωρίς επιπλέον να τους θέσει τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για ελάφρυνση των λογαριασμών των πληττόμενων επιχειρήσεων, αναστολή διακοπών συνδέσεων πολιτών και επιχειρήσεων και επανασύνδεση των κομμένων συνδέσεων λόγω οφειλών.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν ότι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά κινητής τηλεφωνίας αποτελεί εμπόδιο για επενδύσεις στις τηλεπικοινωνίες και στην ψηφιακή οικονομία και καινοτομία, καθώς η συνδεσιμότητα στο internet κινητής θεωρείται το «καύσιμο» της ψηφιακής οικονομίας της νέας εποχής και η οικονομία δεν αναπτύσσεται με ακριβά «καύσιμα».

Ρωτούν, μεταξύ άλλων,  τους συναρμόδιους Υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Ανάπτυξης, τι θέση παίρνουν και αν ευθύνονται και οι ίδιοι για τη δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ των δυο Ανεξάρτητων Αρχών, αν τις εμπιστεύονται, αν θεωρούν έγκυρες και αξιόπιστες τις μελέτες που δημοσιεύουν και αν προτίθενται να αφαιρέσουν την αρμοδιότητα ανάλυσης του ανταγωνισμού από την ΕΕΤΤ. Επιπλέον, ρωτούν αν είναι ικανοποιημένοι με το επίπεδο του ανταγωνισμού στην αγορά κινητής και αν θα αναλάβουν νομοθετικές ή άλλες πρωτοβουλίες για τις υψηλές τιμές ή θα αφήσουν το θέμα στο «αόρατο χέρι της αγοράς», όπως και κατά πόσο αναμένεται να επηρεάσει τις τιμές η απόφαση της ΕΕΤΤ του 2018, που οδήγησε στην πρόσφατη είσοδο εικονικού παρόχου. Τέλος, ρωτούν τους Υπουργούς αν είναι ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα της συνάντησης του Πρωθυπουργού με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας τον Δεκέμβριο 2019, καθώς και από τα αποτελέσματα των παραινέσεων προς τις εταιρείες εν μέσω πανδημίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης, καθώς και οι υπογράφοντες/ουσες βουλευτές/τριες:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

  • Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κ. Πιερρακάκη
  • Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Θέμα: «Πρωτοφανής δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ Ανεξάρτητων Αρχών για τις υψηλές τιμές κινητής τηλεφωνίας και internet»

Η έντονη κινητικότητα που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας και internet, συνοδεύτηκε από μια πρωτοφανή δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ δυο Ανεξάρτητων Αρχών, στην οποία συμμετείχαν επίσης δημόσια και ελεγχόμενες ιδιωτικές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Πρόκειται για την Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Συγκεκριμένα, στις 7/5/2020 η ΕΑ, όντας η κατεξοχήν και εν γένει Ανεξάρτητη Αρχή ανταγωνισμού, δημοσίευσε μελέτη/έρευνα που ανέθεσε σε ανεξάρτητη, ερευνητική και συμβουλευτική, φινλανδική ιδιωτική εταιρεία, η οποία και εμφανίζεται ως ειδική σε τέτοιου αντικειμένου μελέτες, σχετικά με το επίπεδο τιμών δεδομένων (data) κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας. Η μελέτη έχει τίτλο: «Ανασκόπηση της ανταγωνιστικότητας της συνδεσιμότητας δεδομένων κινητού δικτύου στην Ελλάδα στο ευρύτερο πλαίσιο της ανταγωνιστικότητας της ψηφιακής οικονομίας»  και καταλήγει στα εξής τέσσερα (4) κεντρικά συμπεράσματα, ενώ στο προοίμιό της αναφέρει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέταξε την Ελλάδα ως το λιγότερο ανταγωνιστικό κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σταθερή και κινητή ευρυζωνική σύνδεση την τελευταία πενταετία:

1ο συμπέρασμα: Η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις τιμές δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Μάλιστα, αναφέρεται ότι κατά το μήνα Μάρτιο 2020, οι τιμές αυτές ήταν υψηλότερες από αυτές 7 συγκεκριμένων χωρών, παρόλο που σε αυτές τις χώρες οι εν γένει τιμές καταναλωτή είναι, αντιθέτως, υψηλότερες από την Ελλάδα. Πρόκειται για τις χώρες Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία, Ιρλανδία, Φινλανδία, Ιταλία και Βρετανία.

2ο συμπέρασμα: Η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας τον Δεκέμβριο 2019 με θέμα τη μείωση των τιμών μέσω παραινέσεων, είχε πενιχρά αποτελέσματα και, μάλιστα, όχι ως μείωση τιμών, αλλά ως μικρή αύξηση των δεδομένων σε κάποιες περιπτώσεις, με ίδια χρέωση.

3ο συμπέρασμα: Η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες στην Ευρώπη, ανεξαρτήτως της φορολογίας και των τελών κινητής τηλεφωνίας.

4ο συμπέρασμα: Το πλήθος των τριών (3) εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας αποτελεί παράγοντα συγκράτησης του ανταγωνισμού, ενώ η είσοδος μιας τέταρτης (4ης) εταιρείας στην εγχώρια αγορά, θα διεύρυνε σημαντικά τον ανταγωνισμό, με ισχυρές πιθανότητες σημαντικής μείωσης των τιμών. Μάλιστα, ένα από τα ερωτήματα που θέτει αρχικά η έρευνα είναι αν η ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας είναι κλειστό ολιγοπώλιο, επισημαίνοντας, παρενθετικά, ότι σε προηγούμενες σχετικές μελέτες της εταιρείας, κατατασσόταν μεταξύ των υψηλότερων θέσεων στον δείκτη κλειστού ολιγοπωλίου μεταξύ των αγορών των κρατών μελών της ΕΕ28.

Επισημαίνεται ότι παρόμοια συμπεράσματα προκύπτουν μέχρι σήμερα διαχρονικά από αντίστοιχες μελέτες, τα οποία κατατάσσουν σε γενικές γραμμές τη χώρα μας στις ακριβότερες σε κινητή τηλεφωνία στην Ευρώπη και με ιδιαιτέρως μικρές ταχύτητες Internet.

Στη δημοσίευση της παραπάνω μελέτης από την ΕΑ, αντέδρασε στις 8/5/2020 δημόσια η ΕΕΤΤ, η οποία εκτός από ρυθμιστική Αρχή, έχει και την αρμοδιότητα να προβαίνει στην ανάλυση της αποτελεσματικότητας του ανταγωνισμού των αγορών προϊόντων ή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Η ΕΕΤΤ  αμφισβητεί την ορθότητα της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε από τη μελετητική εταιρεία και υποστηρίζει ότι τα συμπεράσματα είναι παραπλανητικά όσον αφορά την πραγματική αποτύπωση των τελικών τιμών που χρεώνεται ο καταναλωτής για δεδομένα κινητής τηλεφωνίας. Παρόμοια δημόσια κριτική στην μελέτη που δημοσίευσε η ΕΑ ασκήθηκε και από ελεγχόμενες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Στην κριτική που ασκήθηκε, επανήλθε η ΕΑ, απαντώντας δημόσια ως Αρχή στις 9/5/2020, καθώς και μέσω δημοσίων τοποθετήσεων στελεχών της, υπερασπιζόμενη της μελέτης και της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε, επικαλούμενη και σχετικές απαντήσεις της εταιρείας.

Ωστόσο, η παραπάνω κατάσταση της δημόσιας αντιπαράθεσης των Ανεξαρτήτων Αρχών μεταξύ τους και με τις ελεγχόμενες ιδιωτικές εταιρείες, έρχεται να συμπληρώσει τους ατυχείς και επικοινωνιακούς, χωρίς ουσία, χειρισμούς της κυβέρνησης όσον αφορά το, κομβικό για τη σύγχρονη κοινωνία και οικονομία, ζήτημα της ακριβής πρόσβασης στις τηλεπικοινωνίες. Ζήτημα, το οποίο αναδείχθηκε ακόμα περισσότερο λόγω των αναγκαίων περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού. Ανατρέχοντας στους κυβερνητικούς χειρισμούς των τελευταίων μηνών, παρατίθενται τα εξής:

Τον Νοέμβριο 2019, ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναγνώρισαν δημόσια ότι προκειμένου να επιτευχθεί η ψηφιακή σύγκλιση, με την πρόσβαση της πλειοψηφίας των πολιτών στις ψηφιακές υπηρεσίες, απαιτείται η μείωση των τιμών δεδομένων κινητής τηλεφωνίας.

Τον Δεκέμβριο 2019, ο Πρωθυπουργός κάλεσε στο Μέγαρο Μαξίμου τους εκπροσώπους των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας και η σχετική επικοινωνιακή προβολή της συνάντησης από τα ΜΜΕ κατέληγε στην «είδηση» ότι μέχρι το τέλος του 2019, οι εταιρείες θα μείωναν την επιβάρυνση των πολιτών στα κόστη δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Όπως είναι γνωστό και αναφέρεται παραπάνω και στη μελέτη της ΕΑ, από ελάχιστα έως τίποτα δεν έγινε εκ μέρους των εταιρειών, καθώς οι όποιες βελτιώσεις σε προϊόντα δεν αφορούσαν ούτε 1 στους 10 πελάτες και, συγκεκριμένα, μόνο όσους είχαν ξεχωριστά πακέτα δεδομένων.

Σε δυο συνεδριάσεις της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, στις 14/1/2020, κατά την ακρόαση του προτεινομένου για διορισμό στη θέση του Αντιπροέδρου ηλεκτρονικών επικοινωνιών της ΕΕΤΤ και στις 13/2/2020 κατά τη συζήτηση των Εκθέσεων Πεπραγμένων της ΕΕΤΤ, ετών 2016, 2017 και 2018, η Αξιωματική Αντιπολίτευση έθεσε το ζήτημα των υψηλών τιμών. Συγκεκριμένα, τονίστηκε ότι βασική αρμοδιότητα της ΕΕΤΤ είναι και η προστασία των καταναλωτών και η διασφάλιση της οικονομικής πρόσβασης σε σύγχρονες και ασφαλείς υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών. Επισημάνθηκε η επικοινωνιακή διαχείριση με τις προαναφερόμενες συναντήσεις του Πρωθυπουργού, χωρίς πρακτικά αποτελέσματα καθότι το θέμα των τιμών δεν είναι θέμα παραίνεσης, αλλά ρύθμισης της αγοράς. Ο κ. Πρόεδρος παραδέχτηκε ότι υπάρχουν πολλές αναφορές, και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι η Ελλάδα εμφανίζεται με υψηλές τιμές, με τις οποίες όμως η ΕΕΤΤ έχει διαφωνήσει πολλές φορές στη μεθοδολογία. Επίσης, ενημέρωσε ότι η ΕΕΤΤ δίνει έμφαση στη συλλογή, καταγραφή και ανάλυση στοιχείων των τιμολογίων, μέσω και του ηλεκτρονικού παρατηρητηρίου τιμών Pricescope, χωρίς να παρεμβαίνει με άλλο τρόπο. Ωστόσο, κατόπιν της δημόσιας αντιπαράθεσης με την ΕΑ, στις 22/5/2020 η ΕΕΤΤ επανήλθε με ανακοίνωσή της, ενημερώνοντας ότι θα δημοσιοποιήσει βάσει της δικής της εργαλειοθήκης, την αποτύπωση της εξέλιξης των τιμών και των συνθηκών ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά, με στόχο την εκπόνηση μιας πολύ-παραμετρικής μελέτης αναφοράς για το «ψηφιακό προφίλ» μας, συνολικά και όχι αποσπασματικά, σε συνδυασμό με τα εργαλεία του νέου business  intelligence συστήματος παρακολούθησης της αγοράς και του Price scope. Στην ίδια ανακοίνωση, η ΕΕΤΤ εκτιμά, επίσης, ότι η συνολική μελέτη που θα παρουσιάσει, θα είναι το αποτελεσματικό «πολύ-εργαλείο» για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας στον 21ο αιώνα. Εξ άλλου, ο κ. Πρόεδρος, στην ως άνω τοποθέτησή του, μνημόνευσε την κομβική απόφαση της ΕΕΤΤ το 2018 που άνοιγε το δρόμο για την εισαγωγή επιπλέον εικονικών παρόχων στην αγορά κινητής τηλεφωνίας, που άνοιξε κανονιστικά το δρόμο για να ολοκληρωθεί και σχετική συμφωνία εταιρειών που οδηγεί σε δραστηριοποίηση και τέταρτης (4ης) εταιρείας κινητής τηλεφωνίας. Υποστήριξε, μάλιστα, ότι πρόκειται για μια ρυθμιστική παρέμβαση που μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή του πλαισίου του ανταγωνισμού στην αγορά κινητής στην Ελλάδα, με ενδεχόμενη θετική επίδραση στις τιμές, κάτι που ουσιαστικά υποστηρίζει και η επίμαχη μελέτη που δημοσίευσε η ΕΑ.

Εν συνεχεία, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπου, για λόγους κοινωνικούς και υγειονομικούς, κατέστη υψηλής προτεραιότητας η ανάγκη απρόσκοπτης πρόσβασης όλων των πολιτών στις τηλεπικοινωνίες ανεξαρτήτως οικονομικών δυνατοτήτων, η μόνη πρωτοβουλία που πήρε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν να παροτρύνει ξανά τους παρόχους να κάνουν προσφορές, με αποτέλεσμα να γίνουν εκ νέου ελάχιστα εκ μέρους τους. Επιπλέον, και από όσα δημοσιοποιήθηκαν, φαίνεται πως δεν υπήρξε καμία παραίνεση προς τους παρόχους, στην κατεύθυνση των προτάσεων της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για ελάφρυνση των λογαριασμών των πληττόμενων επιχειρήσεων, αναστολή διακοπών συνδέσεων πολιτών και επιχειρήσεων και επανασύνδεση των κομμένων συνδέσεων λόγω οφειλών, όπως αυτές κατατέθηκαν στην από 17/3/2020 (αρ. πρωτ. 4990) Ερώτηση 43 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.

Στις 26/5/2020, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής με θέμα τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, όταν τέθηκε από την Αξιωματική Αντιπολίτευση το θέμα των υψηλών τιμών, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης παραδέχθηκε καταρχάς ότι είναι υψηλές. Απέδωσε, ωστόσο, τις μελέτες που αντανακλώνται και στους διεθνείς δείκτες και δείχνουν τη χώρα μας ως ακριβή, στα εξής δυο γεγονότα:

1ον, ότι οι πάροχοι ανέκαθεν αναγράφουν στις ιστοσελίδες τους τιμές που δεν είναι αντιπροσωπευτικές, είναι δηλαδή υψηλότερες από τις πραγματικές, καθώς χρησιμοποιούν τις τιμές αυτές για να κάνουν εμπορική πολιτική εκπτώσεων στους καταναλωτές.

2ον, απέδωσε τις υψηλές τιμές στην υψηλή φορολογία, δίνοντας ουσιαστικά έτσι μια δικαιολογία στις εταιρείες, κάτι που όπως προαναφέρθηκε δε συμμερίζεται ως άποψη η ΕΑ στη μελέτη που δημοσίευσε.

Είναι προφανές και γίνεται σαφές ότι, όλα τα παραπάνω, με την αντιπαράθεση Ανεξάρτητων Αρχών μεταξύ τους και με ελεγχόμενες ιδιωτικές εταιρείες, καθώς και η αβεβαιότητα που δημιουργούν για το τι ισχύει στην ελληνική αγορά κινητής, δε συνάδουν με εικόνα αγοράς σε ομαλή λειτουργία, γεγονός που αποτελεί αντικίνητρο για επενδύσεις στον τομέα των τηλεπικοινωνιών στη χώρα μας. Επιπλέον, προκαλείται σύγχυση στους καταναλωτές όσον αφορά την επιλογή παρόχων και προϊόντων. Δεδομένου, μάλιστα, ότι η συνδεσιμότητα σε δεδομένα θεωρείται το «καύσιμο» της ψηφιακής οικονομίας, ένας τομέας που η χώρα μας έχει δυνατότητες και είναι απαραίτητο να επενδύσει, η σύγχυση αποτελεί τροχοπέδη και για επενδύσεις στην ψηφιακή οικονομία.

Επειδή δυο Ανεξάρτητες Αρχές οφείλουν θεσμικά να συνεργάζονται με εποικοδομητική ανταλλαγή στοιχείων, πληροφοριών και απόψεων (όπως άλλωστε επιτάσσει για το παρόν θέμα και το στοιχείο ζ’ του άρ.12 του ν.4070/2012 για τις αρμοδιότητες της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) και όχι να αντιπαρατίθενται δημόσια, με τους αρμόδιους Υπουργούς απλούς παρατηρητές, δημιουργώντας έτσι σύγχυση στην κοινωνία και την οικονομία.

Επειδή η πιο πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις τηλεπικοινωνίες (δημοσίευση στις 12/6/2020) επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη σε σχέση και με τις ταχύτητες των συνδέσεων και ότι η αργή μετάβαση στα δίκτυα υψηλής ταχύτητας και το χαμηλό ποσοστό διείσδυσης μπορεί να συνδέονται με τις υψηλές τιμές, τη στιγμή μάλιστα που στον Κύριο Δείκτη Συνδεσιμότητας (DESI – Δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας), η χώρα μας παραμένει και φέτος στις τελευταίες θέσεις, παρά την ανοδική πορεία που είχε τα 5 τελευταία χρόνια στη σχετική βαθμολογία, στον γενικό και σχεδόν σε όλους τους επί μέρους δείκτες.

Επειδή πλήθος καταγγελιών πολιτών φτάνουν και στις δυο Ανεξάρτητες Αρχές, σε σχέση με πρακτικές των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.

Επειδή πολίτες, επαγγελματίες και εν δυνάμει επενδυτές, έχουν σχηματίσει διαχρονικά την άποψη ότι η αγορά κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας λειτουργεί ως ένα κλειστό ολιγοπώλιο, με αποτέλεσμα οι τιμές στις τηλεπικοινωνίες να είναι από τις ακριβότερες στη Ευρώπη, σε σχέση και με τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Συνάγουν το συμπέρασμα, ότι η αγορά κινητής τηλεφωνίας βρίσκεται σε ομαλή λειτουργία, όταν παρατηρείται δημόσια αντιπαράθεση δυο Ανεξάρτητων Αρχών, της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, μεταξύ τους και με ελεγχόμενες ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή; Τους προβληματίζει η δημόσια αυτή εικόνα; Έχουν ευθύνες οι ίδιοι για αυτή την κατάσταση;
  2. Τι θέση παίρνουν πάνω στη συγκεκριμένη δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ των δυο Ανεξάρτητων Αρχών; Πώς αξιολογούν μια τέτοια δημόσια αντιπαράθεση ως προς το θεσμικό της σκέλος; Τι ισχύει θεσμικά όταν δυο Ανεξάρτητες Αρχές διαφωνούν για το ίδιο θέμα, δεδομένου ότι έχουν διοικητική και λειτουργική ανεξαρτησία και είναι εξοπλισμένες με αποφασιστικές αρμοδιότητες άσκησης δημόσιας εξουσίας; Ποια άποψη από τις δύο οφείλει να συμβουλευτεί και σε ποιες ενέργειες οφείλει να προβεί η εκτελεστική εξουσία;
  3. Εμπιστεύονται για τα θέματα που εμπίπτουν στα χαρτοφυλάκιά τους, τη δραστηριότητα των παραπάνω Ανεξαρτήτων Αρχών, τις δημόσιες τοποθετήσεις τους και τις μελέτες που εκπονούνται για λογαριασμό τους;
  4. Αποδέχονται την εγκυρότητα και την αξιοπιστία της μελέτης που ανέθεσε σε ανεξάρτητη εταιρεία και δημοσίευσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις 7/5/2020 με τίτλο: «Ανασκόπηση της ανταγωνιστικότητας της συνδεσιμότητας δεδομένων κινητού δικτύου στην Ελλάδα στο ευρύτερο πλαίσιο της ανταγωνιστικότητας της ψηφιακής οικονομίας»;
  5. Έχουν αξία για τους κ.κ. Υπουργούς τέτοιους είδους μελέτες/έρευνες για τα επίπεδα τιμών, όσον αφορά ενδεχόμενες δικές τους νομοθετικές ή άλλες πρωτοβουλίες, ιδίως σε περιπτώσεις δημιουργίας κλειστής ολιγοπωλιακής αγοράς και, συνεπώς, περιορισμένου ανταγωνισμού;
  6. Ποια είναι η εικόνα που έχουν για το επίπεδο των τιμών δεδομένων internet κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας και σε σχέση με τις άλλες χώρες τις Ευρώπης των 28; Καθίσταται ανταγωνιστική η χώρα μας με τις τιμές αυτές;
  7. Προτίθενται να αναλάβουν νομοθετικές ή άλλες πρωτοβουλίες σχετικά με το, κατά γενική ομολογία, υψηλό επίπεδο τιμών δεδομένων κινητής τηλεφωνίας ή προτίθενται να αφήσουν το κομβικό αυτό ζήτημα για τη μετάβαση της χώρας μας στην ψηφιακή εποχή, σε διαδικασίες αυτορρύθμισης από το «αόρατο χέρι της αγοράς» και τους κανόνες προσφοράς και ζήτησης; Είναι ικανοποιημένοι από το επίπεδο ανταγωνισμού στη συγκεκριμένη αγορά;
  8. Κατά πόσο αναμένεται να επηρεαστούν οι τιμές προϊόντων κινητής τηλεφωνίας προς όφελος των καταναλωτών, από την απόφαση της ΕΕΤΤ του 2018 που δίνει τη δυνατότητα εισόδου εικονικού παρόχου, που οδήγησε σε σχετική πρόσφατη συμφωνία εισόδου και 4ης εταιρείας στην αγορά; Έχουν αναλάβει κάποια πρωτοβουλία για την είσοδο και πραγματικού επιπλέον παρόχου που θα επενδύσει σε υποδομές δικτύου;
  9. Τι δείχνουν τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων όσον αφορά το κόστος δεδομένων κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, και σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρώπης, ιδίως αυτές στις οποίες δραστηριοποιούνται περισσότερες από τρεις (3) εταιρείες στην αγορά;
  10. Για ποιο λόγο η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ανακοινώνει, έπειτα από τη δημόσια αντιπαράθεσή της με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ότι θα δημοσιοποιήσει βάσει της δικής της εργαλειοθήκης, την αποτύπωση της εξέλιξης των τιμών και των συνθηκών ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά, με στόχο την εκπόνηση μιας πολύ-παραμετρικής μελέτης αναφοράς για το «ψηφιακό προφίλ» μας; Έχει εκπονήσει/αναθέσει στο πρόσφατο παρελθόν σχετικές μελέτες; Αν όχι, για ποιους λόγους;
  11. Υπάρχει πρόθεση να αφαιρεθεί νομοθετικά από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων η αρμοδιότητα να προβαίνει στην ανάλυση της αποτελεσματικότητας του ανταγωνισμού των αγορών προϊόντων ή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, που έχει από το στοιχείο α’ του άρ.12 του ν.4070/2012;
  12. Έχουν αξιολογήσει τα αποτελέσματα της συνάντησης του Πρωθυπουργού με εκπροσώπους των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας τον Δεκέμβριο του 2019; Είναι ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα αυτά;
  13. Είναι ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα των παραινέσεων προς τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για προσφορές στους πολίτες εν μέσω πανδημίας του κορονοϊού; Ζήτησαν από τις εταιρείες να υλοποιήσουν τις προτάσεις που κατέθεσε η Αξιωματική Αντιπολίτευση για ελάφρυνση των λογαριασμών των πληττόμενων επιχειρήσεων, αναστολή διακοπών συνδέσεων πολιτών και επιχειρήσεων και επανασύνδεση των κομμένων συνδέσεων λόγω οφειλών; Υπήρξαν διακοπές συνδέσεων πολιτών και επιχειρήσεων λόγω οφειλών, από την έναρξη της πανδημίας και έπειτα;

Οι ερωτώντες βουλευτές

 Κάτσης Μάριος

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη

Αθανασίου Αθανάσιος (Νάσος)

Αλεξιάδης Τρύφων

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκιόλας Ιωάννης

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Ραγκούσης Ιωάννης

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Ψυχογιός Γεώργιος