Ομιλία Μ. Κάτση στην ολομέλεια της Βουλής στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας “Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις”
Τα κυριότερα σημεία της τοποθέτησης:
– Είναι πραγματικά ένα νομοθέτημα τομή που τολμά η κυβέρνηση καθώς επιλύει μια σειρά από χρόνια προβλήματα, και προβαίνει σε μια σειρά από ρυθμίσεις στην κατεύθυνση της διαφάνειας και του εκσυγχρονισμού της ναυτιλίας και της νησιωτικής πολιτικής.
– Καθιερώνεται η είσοδος στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή με πανελλήνιες εξετάσεις, καθορίζοντας με αυτόν τον τρόπο ένα σύστημα επιλογής του προσωπικού, με βάση συγκεκριμένα και αδιάβλητα κριτήρια. Αυτή η μεταρρύθμιση είναι πάρα πολύ σημαντική καθώς η πρακτική αυτή ακολουθήθηκε και στην Ελληνική Αστυνομία, και προσφάτως στο Πυροσβεστικό Σώμα, με τα αποτελέσματα να δείχνουν πως εκτός από την διαφάνεια στην επιλογή, διασφαλίζεται και η ποιοτική αναβάθμιση του στελεχιακού Δυναμικού των Σωμάτων ασφαλείας που έχουν σημαντικές επιτυχίες τα τελευταία χρόνια.
– Όσον αφορά τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις, θεσπίζεται ένας νέος κανονισμός ο οποίος στοχεύει να είναι πιο αξιοκρατικός πατώντας πάνω σε αντικειμενικά, κοινωνικά και υπηρεσιακά κριτήρια. Αυτά λοιπόν τα κριτήρια των μεταθέσεων τυποποιούνται σε τυπικό νόμο, ώστε να αποφεύγεται η τροποποίηση τους με αλλεπάλληλα ΠΔ που δεν ήταν καν γνωστά στη Βουλή των Ελλήνων και τα οποία είχαν φέρει άδικη αντιμετώπιση ακόμη και σε ίδιας σειράς στελέχη. Προφανώς το πολιτικό προσωπικό είχε αφήσει ορθάνοιχτα παράθυρα ώστε να αναπαράγεται το πελατειακό κράτος. Πλέον με το νέο θεσμικό πλαίσιο αφήνουμε οριστικά πίσω αυτό το φαύλο παρελθόν.
– Σημαντικές είναι και οι αλλαγές που γίνονται για να λύσουν πάγια προβλήματα των εργαζομένων που γινόντουσαν θύματα εκμετάλλευσης από τους εφοπλιστές. Θεσπίζεται η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των πληρωμάτων των πλοίων της ακτοπλοΐας. Ουσιαστικά ορίζεται ότι πριν την έναρξη δρομολογίου οι πλοιοκτήτες υποχρεούται να έχουν εξοφλήσει τους βασικούς μισθούς και τα επιδόματα των πληρωμάτων.
– Μία εξαιρετικά σημαντική παρέμβαση που επιχειρεί να λύσει πάγια προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, πράγμα το οποίο γνωρίζω καλά από την περιφέρεια μου την Θεσπρωτία. Η κυβέρνηση, δια στόματος πρωθυπουργού, είχε δεσμευτεί να παραδοθούν οι χερσαίες ζώνες λιμένα στους κατά τόπους Δήμους και στους πολίτες κατ’ επέκταση. Όμως κατά την εξέλιξη της διαδικασίας, διαπιστώθηκε ότι χρόνια αδράνειας και εμβαλωματικών πολιτικών, χωρίς σχέδιο, δημιούργησαν πολλά δυσεπίλυτα προβλήματα όπως , χερσαίες ζώνες χωρίς φορέα διαχείρισης, χερσαίες και λιμενικές ζώνες χωρίς σαφή οριοθέτηση αλλά και κτίσματα του Δημοσίου εντός των λιμένων που είναι αυθαίρετα ή παράτυπα. Για αυτό το λόγο, το παρόν σχέδιο νόμου λύνει ζητήματα χρόνων που είχαν θαφτεί κάτω από το χαλί και ανοίγει έτσι ο δρόμος για την απόδοση και των χερσαίων ζωνών στους κατά τόπους Δήμους όπως στην Ηγουμενίτσα, στην Πάτρα κ.α
– Πάγιο αίτημα τοπικών κοινωνιών που φιλοξενούν λιμάνι, είναι να θεσμοθετηθεί ένα πλαίσιο για βεβαίωση και είσπραξη λιμενικών τελών από τον Δήμους που φιλοξενούν λιμάνια , σαν αντιστάθμισμα της περιβαλοντικής επιβάρυνσης που δέχεται η πόλη της Ηγουμενίτσας από τα πλοία και την κίνηση των οχημάτων. Μια τέτοια κίνηση θα έδινε ρευστότητα στους οικείους δήμους ώστε να παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας προς τους πολίτες.
– Να υπάρξει αποτελεσματικότερος έλεγχος των δημοσίων συμβάσεων και των απευθείας αναθέσεων στη βάση της κλήρωσης που εφαρμόζεται με το ηλεκτρονικό σύστημα, έπειτα από νομοθετική παρέμβαση του Υπουργείου Υποδομών το 2016.
Δείτε το παρακάτω βίντεο: