Ομιλία στη Βουλή – “Όταν ένα δίπλωμα καταλήγει σε κάποιον που δεν το αξίζει, αυτό μεταφράζεται σε περισσότερο αίμα στην άσφαλτο”

20 ΦΕΒ

Ομιλία του Βουλευτή Θεσπρωτίας κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια στο ν/σ του Υπ. Υποδομών & Μεταφορών “Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Έχουμε μπροστά μας ένα νομοσχέδιο το οποίο, το οποίο μεταξύ άλλων, έρχεται να αναμορφώσει πλήρως, το πλαίσιο των εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών. Ένα πλαίσιο που μέχρι σήμερα ήταν μια ανοιχτή πληγή για την ελληνική κοινωνία, τόσο για τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας, όσο και για τα ζητήματα της αδιαφάνειας και της συναλλαγής που γεννούσε.

Όταν ένα δίπλωμα καταλήγει σε κάποιον που δεν το αξίζει, αυτό μεταφράζεται σε περισσότερο  αίμα στην άσφαλτο. Γι αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν μιλάμε για τον τρόπο με τον οποίο διεξάγονται οι εξετάσεις.

Kυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Ποια είναι η πρώτη επαφή που έχει συνήθως ένας νέος άνθρωπος με το ελληνικό δημόσιο; Η διαδικασία για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης.

Μια διαδικασία στην οποία, όπως όλοι γνωρίζουμε καλά, εμπεριέχεται σε πολλές περιπτώσεις λάδωμα, τηλεφωνήματα σε γνωστούς, και εξετάσεις με κολλητούς εξεταστές. Αυτή είναι μια κοινή πρακτική δεκαετιών. Και σε κάποιες πιο ακραίες περιπτώσεις που ερευνώνται, υπάρχουν διπλώματα χωρίς καν εξετάσεις. Με λίγα λόγια μια διαδικασία για την οποία θα έπρεπε να ντρεπόμαστε.

Δυστυχώς οι Νομαρχίες τότε, και οι Περιφέρειες σήμερα, δεν μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν αυτό το άθλιο σύστημα, που μας προσβάλει σαν κοινωνία. Και λέω οι Περιφέρειες γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτές είναι οι υπεύθυνες για την διεξαγωγή των εξετάσεων.

Οπότε καλό είναι να αναλογιστούν τις ευθύνες τους, και να κάνουν και την αυτοκριτική τους για την κατάσταση που υπάρχει σήμερα, όσοι με ευκολία αποδίδουν ευθύνες στο Υπουργείο και την Κυβέρνηση. Γιατί αυτό το σύστημα κάποιοι, που κάνουν ότι γεννήθηκαν χθες, το έχτιζαν λιθαράκι λιθαράκι για πάρα πολλά χρόνια.

Είτε με την ανικανότητα τους να το τιθασεύσουν, είτε με τη σκοπιμότητα τους, η οποία στόχευε στην εδραίωση και αναπαραγωγή ενός παλαιοκομματικού μοντέλου με μεγαλύτερες ή μικρότερες εξυπηρετήσεις, σε «δικά μας παιδιά» πολίτες ή υπαλλήλους.   

Στη συζήτηση που έγινε στις επιτροπές βρεθήκαμε να εγκαλούμαστε για την αποχή που έκαναν οι εξεταστές και η οποία δημιούργησε τεράστια προβλήματα και καθυστερήσεις. Η αφορμή γι αυτή την αποχή ήταν οι αμοιβές για τις εξετάσεις.

Τόσο οι εξεταστές όσο και οι Περιφερειάρχες στους οποίους ανήκουν οι υπάλληλοι αυτοί διοικητικά, γνώριζαν ότι υπήρχε η πρόβλεψη της αμοιβής τους. Αυτό το γνώριζαν απ’ όταν το νομοσχέδιο ήταν ακόμα στη Διαβούλευση. Από την περασμένη άνοιξη το ήξεραν. Επίσης όταν το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή, είδαν τις προβλέψεις για την αμοιβή τους  και, μάλιστα, και με μεταβατικό διάστημα γι’ αυτή την αμοιβή μέχρι ο νόμος που θα ψηφιστεί να εφαρμοστεί.

Από αυτά αποδεικνύεται ότι υποκρύπτεται κάτι άλλο μέσα στις γενικότερες αντιδράσεις. Για να το πω ξεκάθαρα, υπάρχουν πολλές φωνές και στους εξεταστές και στις σχολές οδηγών, που δεν θέλουν καμία αλλαγή. Επιδιώκουν τη διατήρηση των κυκλωμάτων, του λαδώματος, και όλων εκείνων των μαύρων σημείων των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Αν λοιπόν ελπίζουν σε κάτι τέτοιο, ας το ξεχάσουν μια και καλή.  

Φυσικά δεν γενικεύω. Δε σημαίνει ότι επειδή το θέλουν κάποιοι, το θέλουν κι όλοι.

Μέχρι σήμερα, οι εξεταστές ήταν υπάλληλοι των Περιφερειών και όχι υπάλληλοι των Περιφερειών στις συγκεκριμένες διευθύνσεις συγκοινωνιών ή μεταφορών που προβλέπεται να υπάρχουν στις Περιφέρειες. Γι αυτούς λοιπόν τους εργαζομένους οι εξετάσεις οδήγησης ήταν ένα πάρεργο.

Πρακτικά 1350 υπάλληλοι σε όλη τη χώρα, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις δεν είχαν καμία σχέση με το αντικείμενο, έφευγαν από τις θέσεις τους στις Περιφέρειες το μεσημέρι για να διεξάγουν τις εξετάσεις. Αυτό είχε σα συνέπεια φυσικά, να μπλοκάρουν εντελώς οι υπηρεσίες τους αυτό το διάστημα, εξαιτίας της απουσίας τους.  

Πλέον με το νομοσχέδιο αυτό, οι υπάλληλοι θα έχουν αποκλειστική απασχόληση με το τη συγκεκριμένη διαδικασία. Άρα θα είναι προς όφελος των Περιφερειών γιατί θα χρειάζονται μόλις 350 άτομα σε όλες τις Περιφέρειες για να κάνουν αυτό το έργο.

Ως προς το κομμάτι της ίδιας της εξέτασης και των αλλαγών που φέρνει το νομοσχέδιο.

Πράγματι η διαδικασία εξέτασης αλλάζει άρδην. Και αλλάζει για τρεις βασικούς λόγους:

Πρώτον, για να διασφαλίζεται η διαφάνεια, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.

Δεύτερον, για να υπάρχει ένα συγκεκριμένο τυποποιημένο πρότυπο δοκιμασιών

Τρίτον, και πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου, να κατοχυρώνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ότι ο νέος οδηγός που θα βγει στο δρόμο είναι ικανός να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες που θα συναντήσει στις μετακινήσεις του.

Στον νέο τρόπο εξέτασης των υποψηφίων προβλέπεται επίσης και ο καθορισμός ειδικά διαμορφωμένων χώρων για τη διενέργεια των ειδικών δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψήφιων οδηγών, καθώς και η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου των εξεταστών και εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών, με οπτικοακουστικά μέσα που θα μεταδίδει εικόνα της εξέτασης online στο ενιαίο κέντρο ελέγχου που θα βρίσκεται στο Υπουργείο Μεταφορών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι χρέος μας απέναντι στους υποψήφιους οδηγούς να σταματήσουμε τον εκφυλισμό της διαδικασίας της εξέτασης, με τα λαδώματα και τα τηλεφωνήματα. Είναι χρέος μας απέναντι στους επαγγελματίες των σχολών οδηγών, που εργάζονται με εντιμότητα και προσήλωση, να καθαρίσουμε το χώρο από κυκλώματα που λυμαίνονται το χώρο για δεκαετίες. Είναι χρέος μας προς τους εξεταστές, τους υπαλλήλους δηλαδή των Περιφερειών, να τους δώσουμε έναν περιβάλλον εργασίας σταθερό, και με συγκεκριμένες αρμοδιότητες στο οποίο θα μπορούν να προσφέρουν απρόσκοπτα και με διαφάνεια τις υπηρεσίες τους. Τέλος, είναι χρέος μας προς την κοινωνία να ενισχύσουμε την οδική ασφάλεια, βγάζοντας στους δρόμους οδηγούς επαρκώς εκπαιδευμένους, ώστε να μειώσουμε δραστικά το φόρο αίματος που πληρώνουμε κάθε χρόνο στην άσφαλτο.  

Η οδική ασφάλεια είναι ένα ζήτημα που απαιτεί συναίνεση και σοβαρότητα. Γι αυτό σας καλό να στηρίξετε το παρόν νομοσχέδιο.      

 Σας ευχαριστώ.

το video εδώ: