Ερώτηση κατέθεσαν οι βουλευτές Ηπείρου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., έπειτα από πρωτοβουλία του βουλευτή Θεσπρωτίας Μάριου Κάτση και τη συνυπογραφή του Τομεάρχη Υποδομών Νίκου Παππά, σχετικά με την αφωνία του Υπουργείου Υποδομών όσον αφορά την ένταξη της κατασκευής του κάθετου άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι και της παράκαμψης της Ηγουμενίτσας, στο Ταμείο Ανάκαμψης ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Ο Μάριος Κάτσης προχώρησε στην ακόλουθη δήλωση για το θέμα:
«Εδώ και σχεδόν 1 έτος, ο Υπουργός Υποδομών αρνείται να απαντήσει στην Ερώτηση που είχαμε καταθέσει οι βουλευτές Ηπείρου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., με την οποία ρωτούσαμε αν θα εντάξει τη χρηματοδότηση της κατασκευής του κάθετου οδικού άξονα «Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι/ Παράκαμψη Ηγουμενίτσας» στο Ταμείο Ανάκαμψης. Δεν απαντά, κατά παράβαση του Κανονισμού της Βουλής και η στάση του αυτή μας δείχνει ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμετωπίζει ένα πολύ σημαντικό έργο για τον τόπο μας, πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής αλλά και ολόκληρης της Ηπείρου, ως έργο ήσσονος σημασίας και φαίνεται πως το παραπέμπει στις καλένδες, όπως έχει γίνει για όλα τα σημαντικά έργα υποδομών τα τελευταία 4 χρόνια.
Επανερχόμαστε οι βουλευτές Ηπείρου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. σήμερα στο ζήτημα και απαιτούμε απαντήσεις για το τι θα γίνει με τον σχεδιασμό της χρηματοδότησης της κατασκευής ενός έργου που οι μελέτες του είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Θα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο (π.χ. ΕΣΠΑ, ΕΠΑ κ.ά.); Έχει κάποιον σχεδιασμό η κυβέρνηση και ποιος είναι αυτός; Πότε υπολογίζει να ξεκινήσει η κατασκευή του; Τι έχει κάνει εδώ και 4 χρόνια για να συντονιστεί η χρηματοδότηση της κατασκευής του με την ολοκλήρωση των μελετών; Πολύ φοβόμαστε ότι ο κ. Υπουργός της κυβέρνησης Μητσοτάκη, δεν απαντάει στην ερώτησή μας διότι δεν έχει τίποτα να απαντήσει.
Δυστυχώς για την Θεσπρωτία, η σύγκριση της σημερινής απογοητευτικής κατάστασης με τις ενέργειες που είχε κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είναι συντριπτική. Υπενθυμίζω ότι τον Οκτώβριο του 2017, κατά την επίσκεψη του τότε Υπουργού Υποδομών Χ. Σπίρτζη στην Ηγουμενίτσα, είχαμε δεσμευτεί ότι θα προχωρήσουν οι μελέτες του έργου, όπως και έγινε έναν χρόνο μετά, όταν η χρηματοδότησή τους για την ωρίμανση του έργου εντάχθηκε στο πρόγραμμα INTERREG Ελλάδα – Αλβανία 2014 – 2020, στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου Mobility on the Ionian Coast – Comobilion συνολικού προϋπολογισμού 7.200.000€, εκ των οποίων τα 4.900.000€ δεσμεύτηκαν για τις μελέτες του εν λόγω κάθετου άξονα. Ως φορέας υλοποίησης του έργου ορίστηκε η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η οποία μέχρι σήμερα έχει προκηρύξει ή/και συμβασιοποιήσει πλήθος σχετικών διαγωνισμών, με τον πιο πρόσφατο που δημοσιεύθηκε στις 16/1/2023 να αφορά εκτιμώμενη αξία 1.828.908€.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ολοκληρώνει την 4ετία και οι Θεσπρωτοί δε γνωρίζουν τι μέλλει γενέσθαι για το πότε θα έχουν έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο και περιφερειακή στην πρωτεύουσα του Νομού, ώστε να αποσυμφορηθεί και να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια και εν γένει η ποιότητα ζωής τους. Γι’ αυτό και η ανάγκη να φύγει αυτή η κυβέρνηση της απραξίας όσον αφορά τα έργα δημοσίου συμφέροντος είναι πλέον επιτακτική.»
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Ένταξη της κατασκευής του κάθετου οδικού άξονα “Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι/ Παράκαμψη Ηγουμενίτσας” σε χρηματοδοτικό εργαλείο»
Εδώ και σχεδόν 1 έτος, δεν έχει ακόμα απαντηθεί από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών η Ερώτηση που καταθέσαν οι βουλευτές Ηπείρου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. με την οποία ζητούσαν απαντήσεις σχετικά με τη μη ένταξη της χρηματοδότησης της κατασκευής του κάθετου οδικού άξονα «Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι/ Παράκαμψη Ηγουμενίτσας» στο Ταμείο Ανάκαμψης. Στην Ερώτηση που έχει α.π. 3257/15-2-2022, επισημάνθηκε ότι οι μελέτες βρίσκονται σε προχωρημένη φάση και η κυβέρνηση όφειλε να έχει εντάξει και το σκέλος της κατασκευής του οδικού άξονα σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο, κάτι που δεν έχει πράξει, παρόλο που, εκτός από το ΕΣΠΑ, είχε την ευκαιρία του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης που δίνει δυνατότητα ένταξης έργων υποδομών. Είναι απορίας άξιο το ότι, κατά παράβαση του κανονισμού της Βουλής, δεν έχει δοθεί απάντηση στην Ερώτηση αυτή, γεγονός που σημαίνει ότι το αρμόδιο Υπουργείο δεν ενημερώνει επί σχεδόν 1 έτος την εθνική αντιπροσωπεία και κατ’ επέκταση τους Έλληνες πολίτες, την τοπική κοινωνία, για το αν προτίθεται να εντάξει ή όχι την κατασκευή του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο, είτε, εν πάση περιπτώσει, αν εξετάζει αυτό το ενδεχόμενο για το άμεσο μέλλον. Η στάση αυτή αποτελεί σοβαρή ένδειξη ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το αντιμετωπίζει ως έργο δευτερεύουσας σημασίας και το παραπέμπει στις καλένδες.
Αντιθέτως, υπενθυμίζεται ότι ήταν η πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ τον Οκτώβριο του 2018 που ενέταξε τη χρηματοδότηση των μελετών για την ωρίμανση του έργου στο πρόγραμμα INTERREG Ελλάδα – Αλβανία 2014 – 2020, στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου Mobility on the Ionian Coast – Comobilion συνολικού προϋπολογισμού 7.200.000€, εκ των οποίων τα 4.900.000€ δεσμεύτηκαν για τις μελέτες του εν λόγω κάθετου άξονα. Ως φορέας υλοποίησης του έργου ορίστηκε η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η οποία μέχρι σήμερα έχει προκηρύξει ή/και συμβασιοποιήσει πλήθος σχετικών διαγωνισμών, με τον πιο πρόσφατο που δημοσιεύθηκε στις 16/1/2023 να αφορά εκτιμώμενη αξία 1.828.908€.
Ο οδικός άξονας που θα συνδέει την Εγνατία οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα στο Μαυρομάτι μήκους 20,5 χιλιομέτρων, μέρος του οποίου είναι η περιφερειακή οδός της Ηγουμενίτσας μήκους 5 χιλιομέτρων, αποτελεί έργο κομβικής σημασίας για τις υποδομές και την ανάπτυξη της περιοχής, δηλαδή του βορειοδυτικού άκρου της χώρας που είναι βασική πύλη εισόδου από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ευρωζώνης (βλ. Ιταλία). Για το λόγο αυτό, η ολοκλήρωση της κατασκευής του αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής αλλά και ολόκληρης της Ηπείρου, καθώς, συγκεκριμένα, δύναται να ενισχύσει τον ρόλο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, να αυξήσει τη διασυνοριακή κυκλοφορία συμβάλλοντας στη βελτίωση της οδικής σύνδεσης του παράκτιου μετώπου της Ηπείρου με τη Νότια Αλβανία, να συνδράμει στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, να δώσει λύση στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη της Ηγουμενίτσας ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, και να βελτιώσει την οδική ασφάλεια.
Επειδή επί σχεδόν 1 έτος δεν έχουμε λάβει απάντηση στην με α.π. 3257/15-2-2022 Ερώτηση για το αν θα ενταχθεί η κατασκευή του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο (π.χ. ΕΣΠΑ κ.ά.).
Επειδή οι Έλληνες πολίτες, η τοπική κοινωνία, απαιτεί επίσημες απαντήσεις για το αν η κατασκευή του έργου εντάσσεται στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ή αν το έχει παραπέμψει στις καλένδες.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Προτίθεται να προτείνει την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο (π.χ. ΕΣΠΑ κ.ά.), του έργου της κατασκευής του κάθετου άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι – ελληνοαλβανικά σύνορα συμπεριλαμβανομένης της περιφερειακής οδού Ηγουμενίτσας; Έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση; Αν ναι, ποια είναι αυτά και ποιο ακριβώς είναι το σχετικό χρονοδιάγραμμα;